Lena Leigert har arbetat med marknadsföring, kommunikation och varumärkesfrågor de senaste 20 åren, som AD/grafisk formgivare, kommunikationsstrateg, författare, föreläsare och företagsledare.

Idag driver hon Kreafon och arbetar med uppdrag inom varumärkesutveckling och digital kommunikation, på uppdrag av både företag och offentliga verksamheter.

Lena är författare till ett antal böcker och en flitigt anlitad föreläsare. Vid sidan av ordinarie arbete är Lena engagerad som mentor, i advisory boards och styrelser.

Entreprenörskap & företagsutveckling
Lena startade sitt första företag vid 22 års ålder och har ett stort intresse för entreprenörskap, företagande och affärsutveckling. Lena har bland annat varit medlem i den nationella juryn för Venture Cup och har även utvärderat nya affärsidéer på uppdrag av Vinnova.

I slutet av nittiotalet deltog Lena i arbetet bakom sajten som 99% av Sveriges befolkning enligt studier känner till idag – Blocket.se. Hon formgav logotypen och originaldesignen som till stor del används fortfarande. 2012 kläckte hon idén till appen Ordjakten, som hamnade på topp 3 mest nedladdade appar.

PR, kommunikation och digitalt
Lena Leigert (då Lena Carlsson) skrev den första boken i Sverige om marknadsföring i sociala medier (2009).

Flera år i rad har Cision utsett henne till en av Sveriges mest inflytelserika kommunikationskonsulter i digitala medier. Hennes böcker har toppat Bokus försäljningslistor och nominerats till Årets Marknadsföringsbok av Sveriges Marknadsförbund.

Lena som föreläsare, utbildare och konsult
Lena uppskattas för sitt jordnära sätt och sina specialistkunskaper inom varumärkesutveckling och digital kommunikation. Hon har en ovanlig förmåga att göra det komplexa begripligt och att kunna förutse både utmaningar och möjligheter för just er verksamhet.

Områden som ligger henne varmt om hjärtat är digitala möjligheter för affärsutveckling och marknadsföring, samt kommunikativa utmaningar inom offentlig sektor.

Tre frågor till Lena

Vad arbetar du med just nu?
– Jag arbetar ofta med ledningsgrupper i både företag och andra typer av organisationer. Minsta gemensamma nämnare är att det handlar om hur man på bästa sätt förhåller sig till och deltar i den digitala utvecklingen, till exempel med sin marknadsföring/kommunikation eller hur man behöver tänka framåt när man utvecklar sina produkter och tjänster.

Varför skriver du böcker?
Jag gillar att skriva! Och att tänka och ständigt lära mig nya saker. Böckerna ger mig tillfälle att ägna mig åt intressant researcharbete som jag aldrig hade haft möjlighet att göra annars. Och självklart är det kul att dela med sig och inspirera andra.

Fem saker nästan ingen vet om dig?
Jag har varit elitgymnast. Det var nära att jag blev musiker. Är en trädgårdsnörd. Läser flera hyllmeter per år, varav en osund mängd kriminalromaner… Är stolt mamma till tre superhjältar.

Ditt bästa råd kring digitalisering och digital kommunikation?
– Bra fråga, det beror på!

För små företag: Ta chansen att hitta ”gratis” sätt att marknadsföra er. Visst, det kostar en del tid – men det kan ge mycket tillbaka!

För medelstora företag: Er reaktionsförmåga kan vara mycket snabbare än de stora företagens, dra nytta av det! Hur kan ni till exempel digitalisera en produkt/tjänst snabbare än er stora konkurrent? (Jag vet!)

För stora företag och myndigheter: Jobba internt och öka förståelsen för hur och varför förändringar behövs för att möta nya utmaningar. Reaktionsförmåga är en betydelsefull konkurrensfaktor idag – oavsett om ni vill ha fler kunder, kompetenta medarbetare eller omgivningens uppskattning – och det kan handla om att från att snabbt kunna bemöta en kommentar i sociala medier till att släppa en ny tjänst/produkt i precis rätt tid.

Kontakta Lena:
Tel: 031-708 99 25
Twitter: @LenaLeigert
E-post: lena@kreafon.se

Nyheter

Ja tack, skicka mig information om Kreafons kommande utbildningar och andra nyheter.

Kontakta mig!