• Digital PR

[Nyhet 2016!] Lär dig digitalt PR-arbete! Under två intensiva dagar visar vi hur du drar nytta av dina egna sociala medier och skapar publicitet i andra kanaler. Allt för att väcka intresse och skapa ringar på vattnet.

Göteborg

29-30

september 2016
18.000 kr 

Så skapar du framgångsrik PR – med digitala kanaler

Funderar du över hur man använder digitala kanaler för att få publicitet i både traditionella och sociala medier? Då har du kommit rätt!

De senaste fem åren har vår populära PR-kurs varit ett återkommande inslag i Kreafons kursprogram.

Nytt för 2016 är att vi renodlar kursinnehållet och fokuserar på arbete enbart i digitala kanaler. Man måste ju inte ha en massa kändiskontakter eller attackera redaktioner för att synas och få publicitet.

 

Kursdeltagarna är allt från PR-nyfikna marknadsförare till rutinerade kommunikatörer som vill ha koll på det senaste. Här möts pressekreterare som vill dra nytta av digital kommunikation och digitala kommunikatörer som vill lära sig PR-tänk.

Diskussionerna blir både många och intressanta!

Boka nu »

”Det här rekommenderar jag gärna!”
PR-ansvarig, Bingolotto

”Tack för en bra utbildning!”
Kommunikatör, Älvstranden utveckling

Från idé och innehåll till planering och genomförande

Under kursen arbetar vi utifrån fiktiva case som tränar dig i att ta ett helhetsgrepp om PR-arbetet och visar det strategiska tänket bakom framgångsrik PR.

Vi börjar med att prata syfte och mål. Vad vill du med ditt PR-arbete? Handlar det om att lyfta en specifik fråga, en produktlansering eller att stärka varumärket? Därefter tittar vi närmare på olika sätt att hitta och skapa intressanta nyhetsvärden. Vad får publicitet och varför? Hur kan du tänka för att hitta dina bästa krokar?

På denna kurs visar vi hur du kan addera ett PR-tänk i sociala medier du förmodligen redan arbetar med. Du lär dig att skapa spridningseffekter genom att publicitet i andras kanaler, så som traditionella medier, bloggar, instagramkonton och poddar. Vi går också igenom hur du kan samarbeta med exempelvis bloggare utan att bryta mot marknadsföringslagen i ditt PR-arbete.

 

Andra dagen ägnar vi åt hantverket bakom det operativa PR-arbetet. Hur paketerar man sitt budskap och anpassar det till olika kanaler? Hur får man ut det i rätt tid och i rätt sammanhang?

Vi visar metoder och smarta digitala verktyg som hjälper dig i det dagliga digitala PR-arbetet.

Avslutningsvis knyter vi ihop säcken och visar hur du kan utvärdera ditt PR-arbete. Dels för att mäta resultat, men också för att ta med dig nya lärdomar till nästa PR-insats.

Föreläsarna har flera års erfarenhet av strategiskt och praktiskt PR-arbete, och lotsar dig genom hela processen: från idé och innehåll till genomförande och utvärdering.

Kursen lär dig att arbeta med PR i både andras och egna sociala medier, men vill du ha en ingående genomgång av sociala medier rekommenderar vi i första hand vår kurs Social Media Manager.

Boka nu »

Kursledare

Anders Carlsson har en master i medie- och kommunikationsvetenskap. På Kreafon arbetar han med strategisk kommunikation och PR inom områden som energi, folkbildning och media… Läs mer »

Lena Leigert har arbetat med marknadsföring och kommunikation i mer än femton år och har lång erfarenhet av varumärkesutveckling i både företag och offentliga verksamheter… Läs mer »

Kursinnehåll

Dag 1:
Syfte & mål

  • Syfte och mål
  • Varför använda PR och till vad?

 

Idé & krok

  • Nyhetsvärde och användarnytta
  • Metoder för ett kreativt idéarbete
  • Att hitta och skapa nyheter

 

Kanaler

  • Kontakta och samarbeta med bloggare
  • Etiskt och lagligt PR-arbete
  • Skapa direktkanaler till sin publik
  • Publicitet i traditionella medier via egna kanaler
  • Att hitta sina tänkta målgrupper

Dag 2:
Genomförande

  • Budskap och innehåll
  • Att skapa spridning
  • Tonalitet
  • (Tajming)
  • Smarta digitala verktyg

 

Mäta & utvärdera

  • Att utvärdera sina PR-insatser
  • Mäta relevant
  • Ständiga förbättringar

 

PR är ett brett område och för att kursinnehållet ska rymmas inom två dagar har vi valt att fokusera på PR-arbete i digitala kanaler, och i första hand sociala medier. Kursen handlar främst om icke-traditionellt PR-arbete och berör till exempel inte distribution av pressmeddelanden via digitala tjänster. Vi vill också förtydliga att detta inte är en skrivkurs. I första hand lär du dig ett strategiskt PR-tänk och arbetsmetoder för ett modernt PR-arbete i digitala kanaler.

Kursinformation

symbol_kursdatum

Tvådagarskurs, 9.15-16.30
29-30 september 2016 (Göteborg)

symbol_rekommenderas

Rekommenderas för personer som arbetar med marknadsföring på företag eller annan verksamhet.

symbol_forkunskap

Förkunskaper: De flesta som går kursen är yrkesverksamma kommunikatörer/marknadsförare. Baskunskap om sociala medier en fördel.

symbol_kurspris

Kurspris: 18.000 kr exkl moms
inkluderar måltider, dokumentation, bok, kursintyg samt 1 tim enskild rådgivning (valfritt tillfälle inom en månad efter kursen).

symbol_diplom

Efter avslutad utbildning har du kunskap och verktyg för att planera och genomföra ett mer effektivt PR-arbete i dagens medielandskap.

symbol_info

Kontakta oss via kontaktformuläret
eller ring 031-708 99 26

Boka kurs »

Information & villkor »

Hitta hit »

Många nöjda kursdeltagare genom åren, bland andra:

PR-kurs_logotyper-01

Utbildningarna med det lilla extra

  • Alltid uppdaterat inom varumärke, marknadsföring och digital kommunikation.
  • Effektiva verktyg och metoder som direkt underlättar din arbetsvardag.
  • Erfarna och yrkesskickliga kursledare.

 

  • Föreläsningar varvas med diskussioner och övningar.
  • Små grupper ger tid för dina frågor.
  • Enskild rådgivning inkluderas i kurspriset.

Kursprogram vår & höst 2016 »

 

Digital PR – Kursanmälan

  • Jag har läst Allmänna villkor och vill anmäla mig till Digital PR

Nyheter

Ja tack, skicka mig information om Kreafons kommande utbildningar och andra nyheter.

Kontakta mig!