Framgångsrikt varumärke


 

Varumärket är den yttersta konkurrensfördelen. Anledningen för kunder och medarbetare att välja rätt. Men hur skapar man denna affärsnyttiga attraktionskraft? Hur blir man en favorit hos kunder och medarbetare?

Denna tvådagarsutbildning vänder sig till dig som arbetar i en verksamhet som vill ge ett tydligare intryck, står inför stora förändringar eller behöver bli bättre på att nå uppsatta mål, oavsett det gäller B2B, B2C eller offentlig verksamhet.

Kursen är särskilt nyttig för dig som leder eller ska leda ett varumärkesprojekt.

Steg för steg lotsas du genom varumärkesplattformens olika delar och får med dig övningar och kunskap att använda i arbete med din arbetsgrupp. Allt med fokus på affärsnytta och värdeskapande.

Andra kursdagen handlar bland annat om att omsätta varumärkesplattformen till kommunikation i praktiken, både intern och extern. Vad ska vi säga? Varför? Hur? Och i vilka kanaler?

Utbildningen sker i liten grupp för att ge plats åt diskussion, övningar och dina frågor.

 

Dag 1 – Plattform:

  • Vad är ett varumärke?
  • Varumärkets beståndsdelar
  • Varumärkeshierarki
  • Att leda ett varumärkesprojekt
  • Metoder för att implementera redan från start
  • En varumärkesplattforms beståndsdelar
  • Visionsformulering
  • Kärnvärden och värdegrund
  • Profil och image

 Dag 2 – Löfte & Kommunikation:

  • Positionering
  • Varumärkeslöftet – paketera, leverera och kommunicera
  • Att omsätta plattformen till marknadskommunikation i praktiken
  • Kontaktytor (även internt)
  • Metoder för att säkerställa varumärkesbyggande kommunikation i alla kanaler (även internt)
  • Budskap och tonalitet (content marketing)
  • Olika sätt att kommunicera (rationellt, emotionellt, storytelling)

 


Vilken nivå är det på kursen?
Det är en fördel, men ingen nödvändighet, att ha baskunskaper i marknadsföring och varumärkesutveckling. Kursen inleds med en grundläggande introduktion och är sedan upplagd så att var och en kan ta till sig innehållet utifrån sin egen situation. Målet är att ge dig kunskaper som du sedan kan föra vidare i din verksamhet för att initiera och leda ert varumärkesarbete. Du får även med dig övningar som kan använda i ditt arbete.

Vi har redan en varumärkesplattform, behöver jag gå första kursdagen?
Ja, om plattformen behöver förändras, till exempel för att bättre stämma överens med verksamhetens affärsmål. Under kursen arbetar vi utifrån Kreafons modell Trädet™ (vision, affärs-/verksamhetsidé, identitet, kärnvärde och värdegrund, profil, image, positionering och varumärkeslöfte). Många uppskattar Trädets pedagogiska struktur som ger en konkret arbetsmetod och en tydlig helhetsbild av hur de olika delarna samverkar och påverkar varandra.

 

”Tack! Min kollega och jag är imponerade över hur enkelt ni förklarade varumärkesarbetet. Mycket användbart hos oss just nu.” Kommunikatör, Chalmers

 

”Tack för idag! Det har varit mycket intressant och givande. Super med konkreta verktyg att arbeta vidare med.” Kommunikatör, Scan

 

”Fylld av inspiration efter två dagars kurs i varumärkesarbete. Tack för det! Många tankar väcktes. Bra nivå och mycket inspirerande.” Marketing Manager, Klingel

 

 


Kursledare:

Lena Leigert har arbetat med marknadsföring och kommunikation i mer än femton år och har lång erfarenhet av varumärkesutveckling i både företag och offentliga verksamheter… Läs mer »

 

 


 

Rekommenderas för: Ansvariga för kommunikation och marknadsföring inom områden som marknad, ledning och HR.

 

Förkunskaper: Krävs inte, men de flesta som går kursen är yrkesverksamma kommunikatörer/marknadsförare eller har mångårig erfarenhet av företagsledning.

 

Efter avslutad utbildning har du kunskap för att initiera och leda varumärkesprojekt, att formulera en varumärkesplattform och omsätta plattformen till varumärkesbyggande kommunikation.

 

24-25 april (Göteborg), 7-8 maj (Umeå), 23-24 juni (Stockholm), 16-17 sept (Göteborg), 22-23 sept (Stockholm), 14-15 okt (Göteborg), 15-16 dec (Göteborg). Klockan 9.30-16 för alla tillfällen.

 

16.500 kr inklusive lunch, fika, kurslitteratur samt en timmes enskild rådgivning (valfritt tillfälle inom en månad efter kursen)

(Enbart en kursdag: 9.500 kr, exkl enskild rådgivning. Glöm inte att ange vilken av dagarna din anmälan avser i formuläret nedan). Samtliga priser exkl moms.

 

Anmäl dig via formuläret nedan. Information & villkor. För mer information kontakta Kreafon, info@kreafon.se, 031-708 99 25