• Strategiskt varumärke

Dags att stärka varumärket med allt vad det innebär? Här är kursen som lär dig leda varumärkesarbeten som ger hela verksamheten en skjuts framåt.

Göteborg

7-9

februari 2018
23.000 kr 

En ännu vassare varumärkesutbildning

I mer än femton år har vi på Kreafon utvecklat varumärken tillsammans med företag och organisationer, och sedan 2009 har vi haft öppna kurser inom området varumärke. Vi vill erbjuda en varumärkesutbildning i toppklass – för alla slags verksamheter, oavsett var ni befinner er just nu.

Nyligen uppdaterade vi vår varumärkesutbildning för att göra den mer flexibel och ännu nyttigare för våra deltagare. Endast det bästa är gott nog! Och självklart inkluderar vi one to one-coaching, så att du får den vägledning som just du behöver.

Tips! Denna kurs vänder sig i första hand till kommunikatörer och projektledare. Vi håller även kurser för företagsledare, VD:ar, ledningsgrupper och styrelser. Kontakta oss via formuläret eller på tel. 031-708 99 25 för mer information.

Kursen för ett framgångsrikt varumärke

Denna kurs vänder sig till kommunikatörer, projektledare och varumärkesansvariga på alla slags företag och verksamheter.

Här får du en grundutbildning i varumärkesteori, lär dig strategitänk och får med dig användbara metoder att praktisera i ditt kommande arbete. Allt för att du ska kunna initiera och leda varumärkesarbeten i din organisation.

Fokus ligger på företagsvarumärket/ organisationsvarumärket och till viss del arbetsgivarvarumärket, inte på produktvarumärken eller platsvarumärken*.

Kursen rekommenderas för dig som arbetar på ett företag eller i en organisation som vill utveckla sitt varumärke för att:

  • nå nya marknader och kundgrupper (till exempel företag och organisationer som möter nya konkurrenssituationer)
  • skapa samsyn internt (till exempel kedjor, tillväxtföretag eller sammanslagna verksamheter med bristande vi-känsla) och/eller
  • skapa attraktionskraft för önskad utveckling och tillväxt (till exempel verksamheter i behov av omfattande rekrytering).

*Har du frågor kring produktvarumärke och platsvarumärke? Kontakta oss via formuläret eller på 031-708 99 25 så hjälper vi dig.

”Fylld av inspiration efter två dagars kurs i varumärkesarbete. Tack för det! Många tankar väcktes. Bra nivå och mycket inspirerande.”
Marketing Manager, Klingel

”Tack! Min kollega och jag är imponerade över hur enkelt ni förklarade varumärkesarbetet. Mycket användbart hos oss just nu.”
Kommunikatör, Chalmers

Starkare varumärke – steg för steg

Under kursen arbetar vi utifrån ett fiktivt case, men självklart har du möjlighet att ställa frågor utifrån din situation. I utbildningen ingår också en timmes enskild rådgivning, så att du säkert får svar på just dina frågor.

Den första dagen går vi igenom varumärkets terminologi, grundförutsättningarna för varumärkesutveckling och du får en stabil grund att stå på inför de kommande kursdagarna. Första dagen kan uppfattas som relativt ”basic” för dig som redan har vissa kunskaper inom varumärkesområdet, men ger dig kunskaper och handfasta tips om hur du kan förklara och motivera varumärkesarbetet internt.

Den andra dagen går vi igenom ett varumärkesarbete steg för steg, från start till färdig varumärkesplattform. Vi resonerar kring varumärkesarbetets olika delar, och situationer när vissa delar är viktigare än andra.

Hur påbörjar och driver man ett varumärkesarbete i en nyligen fusionerad eller väldigt spretig verksamhet, till exempel? Och vad är bäst när det gäller ett företag som behöver vässa sig gentemot nya konkurrenter?

Steg för steg lotsas du genom varumärkesplattformens olika delar och får med dig övningar och kunskap att använda i arbetet med din arbetsgrupp.

Den tredje kursdagen handlar om att omsätta varumärkesplattformen till kommunikation i praktiken – internt för att implementera och externt för att stärka varumärket och nå uppsatta mål.

Under denna dag resonerar vi kring budskap, målgrupper och kommunikationskanaler. Var skapas egentligen varumärket och av vem – och hur kan man påverka detta i rätt riktning?

Vi arbetar med övningar för att göra det handfast och begripligt. Dessa metoder kan du sedan använda internt i din organisation.

Utbildningen sker i liten grupp för att ge plats åt diskussion, övningar och dina frågor. Dessutom erbjuds alla kursdeltagare enskild rådgivning efter avslutad utbildning.

”Tack för idag! Det har varit mycket intressant och givande. Super med konkreta verktyg att arbeta vidare med.”
Kommunikatör, Scan

”Vill också tacka för en otroligt bra och inspirerande kurs! Jag är verkligen helnöjd och den gav mycket kunskap och energi på flera sätt. Den varma stämningen och kursledarna bidrar också mycket. Stort tack!”
Kommunikatör, konsultföretag

Kursinnehåll

Dag 1:
Varumärkets terminologi
& väsen

  • Myter och missförstånd kring varumärket.
  • Vision, värdegrund och ledord.
  • Image, profil och positionering.
  • Varumärkeslöftet.

Dagen är inte obligatorisk, men rekommenderas varmt för att underlätta ditt interna arbete och maximerad behållning av kursen i sin helhet.

Dag 2:
Varumärket, strategin
& plattformen

  • Syfte och mål.
  • Varumärkeshierarki och övergripande strategi.
  • Varumärkesplattformens beståndsdelar.
  • Att initiera och driva ett varumärkesarbete.

Medtag gärna eventuell befintlig varumärkesplattform för att upptäcka hur och varför den kan revideras och utvecklas.

Dag 3:
Implementering
& kommunikation

  • Implementering och kommunikationsstrategier.
  • Kontaktytor.
  • Interna målgrupper, budskap och kanaler.
  • Externa målgrupper, budskap och kanaler.

Strategiskt fokus. Av tidsmässiga skäl går vi inte in på taktisk och kreativ marknadsföring, t.ex hur man utformar en kampanj.

Tips! Har du och dina kolleger många och specifika frågor om ert varumärke? Då rekommenderar vi en skräddarsydd utbildning på plats hos er eller oss. Kursen blir en kombination av utbildning och workshop, och kan fungera som ett startskott för ert varumärkesarbete. Kontakta oss för offert via formuläret eller på tel. 031-708 99 25.

Kursinformation

symbol_kursdatum

Kl 9.15-16.30

7-9 februari 2018

Sista anmälningsdag en månad före kursstart. Kan dock bli fullbokad tidigare.

symbol_rekommenderas

Rekommenderas för kommunikatörer, projektledare och varumärkesansvariga på företag eller i offentlig verksamhet.

symbol_forkunskap

Förkunskaper: Mångårig erfarenhet av kommunikation, marknadsföring eller företagsledning och verksamhetsutveckling rekommenderas.

symbol_kurspris

Kurspris:
a) Dag 1-3: 23.000 kr exkl moms
b) Dag 2-3: 18.000 kr exkl moms

Medföljande kollega (i mån av plats): 9.000 kr exkl moms.

Kurspriset inkluderar måltider, dokumentation, kursintyg samt 1 tim enskild rådgivning (valfritt tillfälle inom 1 mån efter kursen).

symbol_diplom

Efter avslutad utbildning har du kunskap för att initiera och leda varumärkesprojekt, att formulera en varumärkesplattform och omsätta plattformen till varumärkesbyggande kommunikation.

symbol_info

Kontakta oss via kontaktformuläret
eller ring 031-708 99 26

Boka kurs »

Information & villkor »

Hitta hit »

Några av våra nöjda kursdeltagare:

VM-kurs_logotyper-01

Bra att veta

specialitetLärorikt och prisvärt – våra verktyg och metoder förenklar din vardag redan dagen efter kursen.

forelasning_150Skräddarsytt – boka er egen föreläsning eller kurs på 031-708 99 25 eller info@kreafon.se

onetooneBara för dig – individuell coaching för företagsledare, kommunikatörer m.fl. Kontakta oss för mer info.

Kontakta Lena Leigert på 031-708 99 25 för mer information om kursinnehåll, kursledare och gästföreläsare. Läs mer om Lena här »

Strategiskt Varumärke – Kursanmälan

  • Jag har läst Allmänna villkor och vill anmäla mig till Strategiskt varumärke

Nyheter

Ja tack, skicka mig information om Kreafons kommande utbildningar och andra nyheter.