Praktisk PR


 

Annonser och reklam fungerar allt sämre. Inlägg i sociala medier försvinner i bruset. Samtidigt finns massor av möjligheter! Med rätt kunskaper kan du göra PR-arbetet på egen hand.

Hur får man den publicitet man vill ha? Vad är viktigt att tänka på i kontakten med journalister? Och vad krävs för att får spridning i sociala medier?

Under denna utbildning lär du dig att ta fram innehåll som skapar intresse och får rätt publicitet. Vi reder ut begreppet content marketing och ger exempel på hur det kan användas i PR-arbetet.

Första dagen fokuserar på nyhetsvärde och innehåll. Du lär dig att formulera och paketera budskap för nyhetsmedier och för att skapa snackisar och dialog i sociala medier.

Vad får publicitet och varför? Utifrån fiktiva case eller en egen aktuell fråga får du träna dig i att ta ett helhetsgrepp om PR-arbetet. Vi tittar närmare på framgångsrika strategier och du lär dig att formulera en egen.

Andra dagen handlar om operativt PR-arbete i både egna och andras kanaler. Vad ska postas var? Hur och när? Vi visar vad som krävs för att skapa egna starka kanaler – till exempel en välbesökt blogg – och hur du lyckas i kontakten med journalister och bloggare.

Kanaler, tidpunkt, tonalitet och praktiska verktyg är några exempel på vad som avhandlas under dagen.

Föreläsarna har flera års erfarenhet av strategiskt och praktiskt arbete, och lotsar dig genom hela processen: från idé och innehåll till planering och genomförande.

 

 

Kursinnehåll

Dag 1: Att ta fram innehåll – grunden för lyckat PR-arbete

  • Syfte och mål – Vad vill vi uppnå?
  • Att hitta och skapa händelser
  • Nyheter som skapar rubriker och ringar på vattnet
  • Content marketing i PR-arbetet
  • Att skapa innehåll med spridningspotential i sociala medier
  • Metoder för att öka sina chanser till mer och bättre publicitet

 

Dag 2: Planera och genomföra – Rätt tajming är A och O

  • Kontakta journalister (pressmeddelande, sociala medier)
  • Samarbeta med bloggare på lagligt vis
  • Att skapa egna kanaler (sociala medier) och en egen publik
  • Rätt innehåll i rätt kanal, vid rätt tidpunkt
  • Metoder för att uppnå spridningseffekter i sociala medier
  • Välja och samordna kanaler för en effektiv helhet

 

 

”Jag tar med mig många praktiska verktyg som underlättar arbetet som strategisk kommunikatör”
Kommunikatör, Helsingborgs stad

 

”Det här rekommenderar jag gärna!” 
PR-ansvarig, Bingolotto

 

”Tack för en bra utbildning!” 
Kommunikatör, Älvstranden utveckling

 


Kursledare

Anders Carlsson har en master i medie- och kommunikationsvetenskap. På Kreafon arbetar han med strategisk kommunikation och PR inom områden som energi, folkbildning och media… Läs mer »

 

 

Lena Leigert har arbetat med marknadsföring och kommunikation i mer än femton år och är en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom sociala medier.… Läs mer »

 

 

 


 Bra att veta

Rekommenderas för: marknadschefer, informationschefer, kommunikatörer, företagare, marknadsförare och chefer med kommunikationsansvar.

 

Förkunskaper: De flesta som går kursen är yrkesverksamma kommunikatörer/marknadsförare. Baskunskap om sociala medier en fördel.

 

Efter avslutad utbildning har du kunskap och verktyg för att planera och genomföra ett mer effektivt PR-arbete i dagens medielandskap.

 

Tvådagarskurs, 6-7 november (Göteborg) kl 9.30-16.00.

 

16.500 kr inklusive lunch, fika, kurslitteratur samt en timmes enskild rådgivning (valfritt tillfälle inom en månad efter kursen). Samtliga priser exkl moms.

 

Anmäl dig via formuläret nedan. Information & villkor. För mer information kontakta Kreafon, info@kreafon.se, 031-708 99 25

 


Lär man sig att skriva pressmeddelande?
Kursen hjälper dig att hitta ”rätt tänk” vad gäller innehåll och vinkel, vilket gör skrivandet betydligt enklare, men detta är ingen skrivkurs så vi går inte igenom detaljer för hur man i detalj formulerar pressmeddelanden och andra texter.

Kursen handlar mycket om sociala medier, går ni igenom vad olika sociala medier kan användas till?
Ja, vi ger exempel på hur olika sociala medier kan användas för olika ändamål och kopplat till PR-arbete. Vill du ha ha djupare kunskaper om just sociala medier rekommenderar vi utbildningen Sociala Media Manager.

Behöver jag ha med mig dator?
Mobiler, plattor och datorer välkomna, och kan vara praktiskt om du vill anteckna eller kolla upp saker under tiden vi pratar. Däremot kommer vi inte att sitta vid datorer under denna utbildning. Undervisning sker i föreläsningsform varvat med övningar. Allt material som behövs finns på plats.