• Strategiskt varumärkesarbete

Dags att ta tag i varumärket, skapa samsyn internt och öka attraktionskraften? Här är kursen som lär dig leda varumärkesarbeten som ger hela verksamheten en skjuts framåt.

Göteborg

12-13

oktober 2017
18.000 kr 

Lär dig driva framgångsrika varumärkesprojekt

Denna kurs går på djupet och är särskilt anpassad för dig som ska initiera och leda varumärkesarbeten.

Här får du en grundutbildning i varumärkesteori, lär dig strategitänk och får med dig användbara metoder att praktisera i ditt kommande arbete.

De flesta kursdeltagarna är kommunikatörer, ledare och chefer med mångårig erfarenhet av till exempel kommunikation, företagsledning och verksamhetsutveckling. Kursen är också mycket omtyckt av personer med HR-bakgrund, som ser varumärkesfrågan som en tillgång i HR-arbetet.

Kursen vänder sig till dig som arbetar på ett företag eller i en organisation som vill utveckla sitt varumärke för att:

  • skapa samsyn internt (till exempel kedjor, tillväxtföretag eller sammanslagna verksamheter med bristande vi-känsla)
  • nå nya marknader och kundgrupper (till exempel företag och organisationer som möter nya konkurrenssituationer) och/eller
  • skapa attraktionskraft för önskad utveckling och tillväxt (till exempel verksamheter i behov av omfattande rekrytering)

”Fylld av inspiration efter två dagars kurs i varumärkesarbete. Tack för det! Många tankar väcktes. Bra nivå och mycket inspirerande.”
Marketing Manager, Klingel

”Tack! Min kollega och jag är imponerade över hur enkelt ni förklarade varumärkesarbetet. Mycket användbart hos oss just nu.”
Kommunikatör, Chalmers

Från varumärkesplattform till agerande och kommunikation

Kursen fokuserar i första hand på verksamhetens varumärke (företag eller annan organisation), inte produktvarumärket.

Du lär dig att initiera, leda och genomföra ett varumärkesarbete. Vi utgår från Kreafons modell TrädetTM och går igenom begrepp som vision, kärnvärden, image och positionering.

Steg för steg lotsas du genom varumärkesplattformens olika delar och får med dig övningar och kunskap att använda i arbetet med din arbetsgrupp.

Andra kursdagen handlar om att omsätta varumärkesplattformen till kommunikation och agerande i praktiken, både internt och externt.

Vad ska vi säga? Hur ska vi agera? Och i vilka kanaler och sammanhang?

Utbildningen sker i liten grupp för att ge plats åt diskussion, övningar och dina frågor. Dessutom erbjuds alla kursdeltagare enskild rådgivning efter avslutad utbildning.

”Tack för idag! Det har varit mycket intressant och givande. Super med konkreta verktyg att arbeta vidare med.”
Kommunikatör, Scan

”Vill också tacka för en otroligt bra och inspirerande kurs! Jag är verkligen helnöjd och den gav mycket kunskap och energi på flera sätt. Den varma stämningen och kursledarna bidrar också mycket. Stort tack!”
Kommunikatör, konsultföretag

Kursinnehåll

Dag 1:
Plattform

  • Vad är ett varumärke?
  • Varumärkets beståndsdelar
  • Varumärkeshierarki
  • Att leda ett varumärkesprojekt
  • Metoder för att implementera redan från start
  • Visionsformulering
  • Kärnvärden och värdegrund
  • Profil och image

Dag 2:
Löfte & Kommunikation

  • Positionering
  • Varumärkeslöftet – paketera, leverera och kommunicera
  • Att omsätta plattformen till marknadskommunikation i praktiken
  • Kontaktytor (även internt)
  • Metoder för att säkerställa varumärkesbyggande kommunikation i alla kanaler (även internt)
  • Budskap och tonalitet

Obs! Kursen fokuserar på övergripande varumärkesstrategier kopplat till affärs- och verksamhetsmål, inte på taktisk marknadsföring och kommunikation (t.ex hur man utformar en reklamkampanj).

Kursinformation

symbol_kursdatum

Tvådagarskurs, 9.15-16.30

12-13 oktober 2017

symbol_rekommenderas

Rekommenderas för varumärkesansvariga, ledare, marknadschefer och kommunikatörer på företag eller i offentlig verksamhet.

symbol_forkunskap

Förkunskaper: Mångårig erfarenhet av strategisk kommunikation, företagsledning och/eller verksamhetsutveckling rekommenderas.

symbol_kurspris

Kurspris: 18.000 kr exkl moms (medföljande kollega/kollegor: 9 000 kr/pers)
inkluderar måltider, dokumentation, kursintyg samt 1 tim enskild rådgivning (valfritt tillfälle inom en månad efter kursen).

symbol_diplom

Efter avslutad utbildning har du kunskap för att initiera och leda varumärkesprojekt, att formulera en varumärkesplattform och omsätta plattformen till varumärkesbyggande kommunikation.

symbol_info

Kontakta oss via kontaktformuläret
eller ring 031-708 99 26

Boka kurs »

Information & villkor »

Hitta hit »

Några av våra nöjda kursdeltagare:

VM-kurs_logotyper-01

Bra att veta

specialitetLärorikt och prisvärt – våra verktyg och metoder förenklar din vardag redan dagen efter kursen.

forelasning_150Skräddarsytt – boka er egen föreläsning eller kurs på 031-708 99 25 eller info@kreafon.se

onetooneBara för dig – individuell coaching för företagsledare, kommunikatörer m.fl. Kontakta oss för mer info.

Kontakta Lena Leigert på 031-708 99 25 för mer information om kursinnehåll, kursledare och gästföreläsare. Läs mer om Lena här »

Strategiskt Varumärkesarbete – Kursanmälan

  • Jag har läst Allmänna villkor och vill anmäla mig till Strategiskt varumärkesarbete

Nyheter

Ja tack, skicka mig information om Kreafons kommande utbildningar och andra nyheter.

Kontakta mig!