• Varumärket i kommunen

Är kommunen ett varumärke, eller kanske flera? Och går det ens att prata om varumärken i offentliga verksamheter? Kursen för dig som har ansvaret för befintlig eller kommande varumärkesplattform i en kommunal verksamhet.

Den attraktiva kommunen

Platsen där folk vill bo och företag verka. Organisationen där medarbetare trivs och vill jobba. En kommun har mycket att vinna på att arbeta strategiskt med sitt varumärke, sitt goda rykte och starka förtroende.

Hur får man gott rykte som plats att bo och verka på? Varför väljer eleven den ena skolan framför den andra? Och varför väljer turisten den ena platsen framför den andra?

Svaret ligger ofta i renommé och attraktionskraft, det vill säga hur starkt varumärket är. Dessutom visar forskning att starka varumärken klarar sig igenom kriser mycket bättre.

Kursen vänder sig till dig som är kommunikatör, chef och tjänstemän i kommunal verksamhet. Steg för steg lär du dig att lägga grunden för ett starkare varumärke som plats, organisation och/eller arbetsgivare.

Röster från tidigare kursdeltagare:

”Vi har insett att vi redan har väldigt mycket. Nu ska vi hem och sortera, och lägga vårt pussel på rätt sätt.”

”Känner mig jäkligt peppad!”

”Väldigt bra verktyg för att jobba internt med ledningen. Känner mig mycket säkrare nu.”

”Nu vet vi att löftet och positioneringen är klart viktigast för oss just nu.”

”Det här med varumärkeshierarki var nyttigt. Nu kan vi äntligen bringa ordning i röran.”

Från logotypkaos till ökat förtroende

Är kommunen ett varumärke? Eller kanske flera? Vem bestämmer det, och hur ska man tänka kring det här med platsvarumärke och organisationsmärken? Vilka verksamheter ska ha egen logotyp och när ska kommunens logotyp användas?

Kursen ger dig grundläggande kunskaper om varumärket i kommunal verksamhet och vi ägnar oss åt varumärkeshierarki.

Hur arbetar andra kommuner med platsvarumärke, organisationsvarumärken och andra varumärken för till exempel skolor och kommunala bolag? Vi diskuterar utmaningar, möjligheter och tänkbara vägar att gå, utifrån din nuvarande situation.

Logotyp och grafisk design är bara en del i ett varumärkesarbetet. Ett varumärkesarbete kan röra allt från intern stolthet och kompetensförsörjning till bemötande, extern kommunikation och mycket annat. Allt beroende på var ni står idag – och vart ni vill.

Under andra kursdagen fördjupar vi oss i Kreafons metod TrädetTM och tittar närmare på arbetet bakom en varumärkesplattform – vision, identitet, värdegrund, kärnvärden, image, profil, positionering och varumärkeslöfte.

Föreläsning och goda exempel varvas med övningar som du sedan kan använda i ditt fortsatta arbete på hemmaplan.

Kursledare

Lena Leigert har arbetat med varumärkesutveckling i offentliga verksamheter i mer än 15 år.
Läs mer »

Kursinnehåll

Dag 1:
Varumärkesbegreppet i kommunal verksamhet

  • Vad är ett varumärke?
  • Är kommunen ett eller flera varumärken?
  • Varumärkeshierarki – vilken strategi ska man välja?
  • Platsvarumärke – att bli en populär plats
  • Arbetsgivarvarumärke – attraktionskraft som arbetsgivare
  • Kommunvarumärke – förtroende hos kommuninvånarna
  • Varumärket som drivkraft för utveckling

Dag 2:
Att formulera en varumärkesplattform

  •  Vision, värdegrund och identitet – hur hänger allt ihop?
  • TrädetTM – så får du överblick och arbetar strategiskt
  • Ledord – Vägvisare i vardagen
  • Image – Vad andra tycker om kommunen?
  • Profil – Så vill vi uppfattas!
  • Positionering – olika möjligheter att sätta kommunen på kartan
  • Varumärkeslöftet

Boka nu »

Föreläsning varvas med praktiska övningar, enskilt och i grupp, utifrån din egen verksamhet. Medtag gärna eventuell befintlig varumärkesplattform.

Kursinformation

symbol_kursdatum

Tvådagarskurs, 9.15-16.30

19-20 oktober 2017

symbol_rekommenderas

Rekommenderas för kommunikationschefer, verksamhetschefer, kommunikatörer, destinationsutvecklare, näringslivschefer, politiker och andra yrkesverksamma inom kommunal verksamhet.

symbol_forkunskap

Förkunskaper: Krävs inte, men de flesta som går kursen är yrkesverksamma ledare/kommunikatörer.

symbol_kurspris

Kurspris: 18.000 kr exkl moms (medföljande kollega/kollegor: 9 000 kr/pers)
inkluderar måltider, dokumentation, kursintyg samt 1 tim enskild rådgivning (valfritt tillfälle inom en månad efter kursen).

symbol_diplom

Efter avslutad utbildning har du kunskap för att initiera och leda varumärkesarbeten och formulera en varumärkesplattform.

symbol_info

Kontakta oss via kontaktformuläret
eller ring 031-708 99 26

Boka kurs »

Information & villkor »

Hitta hit »

 

Några av våra nöjda kursdeltagare:

varumarket_i_kommunen-kurs_logotyper-01

Utbildning på plats hos er?

Denna utbildning kan anpassas till kommunikatörer, chefer, politiker med flera. Kontakta oss via kontaktformuläret eller på 031-708 99 25 så skräddarsyr vi en lösning efter era behov!

Utbildningarna med det lilla extra

  • Alltid uppdaterat inom varumärke, marknadsföring och digital kommunikation.
  • Effektiva verktyg och metoder som direkt underlättar din arbetsvardag.
  • Erfarna och yrkesskickliga kursledare.

 

  • Föreläsningar varvas med diskussioner och övningar.
  • Små grupper ger tid för dina frågor.
  • Enskild rådgivning inkluderas i kurspriset.

Se aktuellt kursprogram »

 

Varumärket i kommunen – Kursanmälan

  • Jag har läst Allmänna villkor och vill anmäla mig till Varumärket i kommunen

Nyheter

Ja tack, skicka mig information om Kreafons kommande utbildningar och andra nyheter.

Kontakta mig!