Lena Leigert har arbetat med marknadsföring, kommunikation och varumärkesfrågor de senaste 20 åren, som AD/grafisk formgivare, kommunikationsstrateg, författare, föreläsare och utbildare.

Idag driver hon Kreafon och arbetar med uppdrag inom varumärkesutveckling och digital kommunikation, på uppdrag av både företag och offentliga verksamheter.

Lena är författare till ett antal böcker, en flitigt anlitad föreläsare och har startat Baggebetti, ett förlag specialiserat på läromedel inom digital kompetens i grundskolan.

Böcker

  • Marknadsföring och kommunikation i sociala medier (2009)
  • Sociala medier – en lathund (2010)
  • Nya tiders varumärken (2011)
  • Innehållsstrategi för sociala medier (2014)
  • Kommentarer i sociala medier (2016)
  • Kommunen & varumärket (2018)
  • Sociala medier för chefer och ledare (2018)
  • Sök & Finn 1 (2018)

Uppdrag privat näringsliv

Lena har erfarenhet av allt från mindre ägarledda företag till börsnoterade bolag inom en rad branscher. Hon arbetar bland annat med:

  • Förändringsarbeten kopplat till varumärke och digital kommunikation
  • Workshops i styrelser och ledningsgrupper
  • Strategier för varumärket och digital kommunikation
  • Företagsinterna utbildningar
  • Styrelseuppdrag & advisory boards

Uppdrag offentlig sektor

Som föreläsare, strateg och rådgivare har Lena arbetat med flera av Sveriges största myndigheter och ett flertal kommuner. Uppdragen rör bland annat:

  • Employer branding i offentlig sektor
  • Varumärkesutveckling i kommunen
  • Kundservice och bemötande i digitala kanaler
  • Offentliga verksamheter i sociala medier
  • Kriskommunikation i sociala medier
  • Rekryteringskommunikation i digitala kanaler

Entreprenörskap & företagsutveckling

Lena startade sitt första företag vid 22 års ålder och har ett stort intresse för entreprenörskap, företagande och affärsutveckling. Hon har bland annat varit medlem i den nationella juryn för Venture Cup och har även utvärderat nya affärsidéer på uppdrag av Vinnova.

I slutet av nittiotalet deltog Lena i arbetet bakom sajten som 99% av Sveriges befolkning enligt studier känner till idag – Blocket.se. Hon formgav logotypen och originaldesignen som till stor del används fortfarande. 2012 kläckte hon idén till appen Ordjakten, som hamnade på topp 3 mest nedladdade appar.

Varumärke, kommunikation
och digitalt

Lena Leigert (då Lena Carlsson) skrev den första boken i Sverige om marknadsföring i sociala medier (2009).

Flera år i rad har Cision utsett henne till en av Sveriges mest inflytelserika kommunikationskonsulter i digitala medier. Hennes böcker har toppat Bokus försäljningslistor och nominerats till Årets Marknadsföringsbok av Sveriges Marknadsförbund.

Lena är också ansvarig för avsnittet ”Varumärke, marknadsföring och kommunikation” på utbildningen VD-kompetens.

Kontakta Lena:
Tel: 031-708 99 25
E-post: lena@kreafon.se

Nyheter

Ja tack, skicka mig information om Kreafons kommande utbildningar och andra nyheter.

Kontakta mig!