• Sociala medier för chefer

Lugn! Du behöver varken bli en youtuber eller en hyperaktiv twittrare. Du måste inte synas alls, om du inte vill. Men som chef och ledare kan du ha stor nytta av sociala medier – om du vill. Inte minst för att kunna förstå drev och hantera svåra situationer.

FÖRETAGS-
UTBILDNING

Att leda, vägleda och hantera det svåra

De senaste tio åren har sociala medier förändrat människors beteendemönster, konsumenters köpprocesser och företags marknadsföring och rekrytering. Kunders negativa kritik kan spridas snabbt och medarbetare kan bli utsatta för näthat. Det kan uppstå krissituationer på ett helt annat sätt än tidigare.

Som chef möter man nya situationer att hantera, och det är inte alltid helt lätt. Samtidigt erbjuder sociala medier en uppsjö nya möjligheter. Denna masterclass handlar om allt du behöver känna till om sociala medier, i din roll som chef.

Ur innehållet:

  • Kriskommunikation och att hantera drev i sociala medier.
  • Du i sociala medier – privatpersonen, yrkesrollen och företaget.
  • Arbetsplatsens policy för sociala medier och att hantera svåra situationer.
  • Grundläggande principer för marknadsföring och kommunikation.
  • Myter och sanningar om sociala medier.
  • Grundläggande juridik.

Kunskaperna som gör dig tryggare som chef

Som chef måste du inte använda sociala medier, vare sig som privatperson eller i din yrkesroll, men om du i ditt jobb leder personer som jobbar med sociala medier kan det vara bra med baskunskaper för att till exempel förstå grundläggande mekanismer, kunna rekrytera rätt medarbetare och säkerställa att er kommunikation i sociala medier följer lagen.

Det kan också finnas arbetsmiljömässiga aspekter kopplade till sociala medier, som du behöver kunna hantera. Vad gör man om en medarbetare bloggar om personliga åsikter som går rakt emot företagets värderingar, till exempel? Hur stöttar man en medarbetare som blivit utsatt för näthat och uthängd i sociala medier?

Ur kursinnehållet

  • Genomgång av de olika sociala kanalerna och hur de utvecklats.
  • Grundläggande principer för marknadsföring och kommunikation i sociala medier.
  • Myter och sanningar om sociala medier.
  • Kriskommunikation och att hantera drev i sociala medier.
  • Du i sociala medier – privatpersonen och yrkesrollen.

  • Arbetsplatsens policy för sociala medier och att hantera svåra situationer.
  • Sociala medier som ett verktyg i ditt arbete – omvärldsbevakning, ambassadörsskap, medarbetarengagemang med mera.
  • Att leda och vägleda medarbetare i sociala medier.
  • Grundläggande juridik.

Föreläsning varvas med goda exempel och diskussioner.

Kursinformation

symbol_kursdatum

ca kl 9.00-15.00

symbol_rekommenderas

Rekommenderas för: chefer och ledare på företag och i offentlig sektor.

symbol_forkunskap

Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs.

symbol_kurspris

Kurspris:
Kontakta oss för offert
(formulär nedan)

symbol_diplom

Efter avslutad utbildning har du grundläggande kunskap om sociala medier att använda i din roll som chef.

symbol_info

Kontakta oss via kontaktformuläret
eller ring 031-708 99 25

Sociala medier för chefer – förfrågan företagsutbildning

 
  • Nyheter

    Ja tack, skicka mig information om Kreafons kommande utbildningar och andra nyheter.