• Varumärket i offentlig sektor

Kommuner och myndigheter behöver inte stärka sina varumärken för att sälja produkter. Däremot är varumärket viktigt för att skapa förtroende och attraktionskraft, inte minst som arbetsgivare. Denna kurs lär dig grunderna i varumärkesstrategiskt arbete inom offentlig sektor.

Göteborg

29-30

november 2018
17.650 kr 

Förtroende, attraktionskraft och värdeskapande

Verksamheter i offentlig sektor har andra drivkrafter än näringslivet, och visst kan ordet ”varumärke” kan kännas malplacerat i många sammanhang.

Under denna kurs visar vi därför hur traditionella varumärkesstrategier kan anpassas till och skapa värde även för icke vinstdrivna verksamheter. Föreningar, förbund, kommuner och myndigheter är ju också beroende av ett gott rykte.

Kursen vänder sig till dig som är verksamhetsledare, projektledare, eller kommunikatör i en icke vinstdrivande verksamhet.

Kursen ger dig grundläggande kunskaper om varumärket i icke vinstdrivande verksamhet.

Vi tittar på goda exempel från offentlig sektor, civilsamhälle och idéburna verksamheter. Och vi diskuterar utmaningar, möjligheter och tänkbara vägar att gå, utifrån din nuvarande situation.

Logotyp och grafisk design är bara en del i ett varumärkesarbete. Varumärket rör ju allt från intern stolthet och kompetensförsörjning till bemötande, extern kommunikation och mycket annat. Allt beroende på var ni står idag – och vart ni vill.

foretagsintern_knapp_100x100


Denna kurs kan bokas som företagsintern utbildning på plats hos er.
Kontakta info@kreafon.se eller 031-708 99 25.

Röster från tidigare kursdeltagare:

”Vi har insett att vi redan har väldigt mycket. Nu ska vi hem och sortera, och lägga vårt pussel på rätt sätt.”

”Känner mig jäkligt peppad!”

”Väldigt bra verktyg för att jobba internt med ledningen. Känner mig mycket säkrare nu.”

”Nu vet vi att löftet och positioneringen är klart viktigast för oss just nu.”

”Det här med varumärkeshierarki var nyttigt. Nu kan vi äntligen bringa ordning i röran.”

Varumärkesplattform steg för steg

Under kursen får du bekanta dig med begrepp som vision, identitet, värdegrund, ledord, image, profil, positionering och varumärkeslöfte. Och utifrån Kreafons modell TrädetTM får du lära dig de viktigaste beståndsdelarna i en varumärkesplattform, och arbetet bakom.

Den andra kursdagen vänder sig i första hand till ledare, kommunikationsstrateger och kommunikatörer i kommuner (och geografiska regioner).

Dessa varumärken är speciella med tanke på att en kommun/region på en och samma gång är en organisation, en arbetsgivare och en geografisk plats. Den andra kursdagen handlar om möjligheter och utmaningar kopplade till dessa omständigheter.

Föreläsning och goda exempel varvas med övningar som du sedan kan använda i ditt fortsatta arbete på hemmaplan.

Kursinnehåll

Dag 1:
Varumärket i offentlig sektor

  • Vad är ett varumärke?
  • Varumärkeslöftet – att lova, leverera och skapa förtroende
  • Organisationsvarumärket – förtroende hos kommuninvånarna
  • Arbetsgivarvarumärket – attraktionskraft som arbetsgivare
  • Platsvarumärke – att bli en populär plats
  • Varumärkeshierarki – Att organisera sina varumärken
  • Varumärket som drivkraft för ledarskap, medarbetarskap, utveckling och förändring
  • Tre vägar till ett starkare varumärke
  • Goda exempel

Dag 2:
Strategi & plattform

  • Byggstenarna i en strategi
  • Att arbeta fram en varumärkesplattform steg för steg
  • Praktiska tips för det interna arbetet
  • Vision, värdegrund, ledord, image, profil och positionering
  • Varumärkeslöftet – att lova, leverera och skapa förtroende
  • Kontaktytor och kanaler
  • Kommunikation och agerande
  • Aktivering och implementering
  • Goda exempel

Föreläsning varvas med praktiska övningar utifrån din egen verksamhet. Medtag gärna eventuell befintlig varumärkesplattform och/eller andra relaterade strategi- eller styrdokument.

Kursinformation

symbol_kursdatum

Kl 9.15-16.30

29-30 november 2018

symbol_rekommenderas

Rekommenderas för verksamhetschefer, projektledare och kommunikatörer i icke vinstdrivande verksamheter.

symbol_forkunskap

Förkunskaper: Krävs inte, men de flesta som går kursen är yrkesverksamma ledare, kommunikationsstrateger eller kommunikatörer.

symbol_kurspris

Kurspris:
a) Dag 1-2: 17.650 kr exkl moms
b) Dag 1: 9.650 kr exkl moms

Medföljande kollega 1-2 dagar (i mån av plats): 9.650 kr exkl moms.

Kurspriset inkluderar måltider, dokumentation, kursintyg samt 1 tim enskild rådgivning (valfritt tillfälle inom 1 mån efter kursen).

symbol_diplom

Efter avslutad utbildning har du kunskap för att initiera och leda varumärkesarbeten och formulera en varumärkesplattform.

symbol_info

Kontakta oss via kontaktformuläret
eller ring 031-708 99 25

Boka kurs »

Information & villkor »

Hitta hit »

 

Några av våra nöjda kursdeltagare:

varumarket_i_kommunen-kurs_logotyper-01

Bra att veta

specialitetLärorikt och prisvärt – våra verktyg och metoder förenklar din vardag redan dagen efter kursen.

forelasning_150Skräddarsytt – boka er egen föreläsning eller kurs på 031-708 99 25 eller info@kreafon.se

onetooneBara för dig – individuell coaching för företagsledare, kommunikatörer m.fl. Kontakta oss för mer info.

Kontakta Lena Leigert
på 031-708 99 25 för mer information om kursinnehåll, kursledare och gästföreläsare.

Varumärket i offentlig sektor – Kursanmälan

  • Jag har läst Allmänna villkor och vill boka plats på Varumärket i offentlig sektor

Nyheter

Ja tack, skicka mig information om Kreafons kommande utbildningar och andra nyheter.